دوشنبه 29 مرداد 1397 | Monday 20 th of August 2018 صفحه اصلی گروه الکترونیکی کامپیوتر
1-4- سیستم های پشتیبان تصمیم گیری

تصمیم­گیری یک فرایند شناختی شامل وظایف شناختی متفاوت مانند جمع­اوری اطلاعات، ارزیابی وضعیت ها، تولید و انتخاب پیشنهادها و اجرای راه­حل است. سیستم پشتیبان تصمیم اغلب بوسیله             تصمیم­گیرنده­ها، برای کاهش خطاهای شناختی و بیشینه­کردن کارایی اعمال، استفاده می­شود. یک سیستم پشتیبان تصمیم، یک سیستم اطلاعات مبتنی بر کامپیوتر است که برای پشتیبانی از فعالیتهای تصمیم­گیری سازمانی و تجاری، طراحی شده است.

یک سیستم پشتیبان تصمیم­گیری ممکن است به دلایل مختلفی مورد نیاز باشد. مثلا:

  • محاسبات سریع؛ یک کامپیوتر به تصمیم­گیرنده اجازه می­دهد که بسیاری از محاسبات را به سرعت و  با هزینه کم انجام دهد. تصمیم­های زمان­دار برای بیشتر موقعیت­ها بحرانی هستند. مثل تصمیم یک پزشک در اتاق اورژانس یا تصمیم­گیری یک خریدار سهام برای خرید یا فروش سهامی خاص.  
  • غلبه بر محدودیت­های انسانی محاسبات و ذخیره­سازی؛ مغز انسان در تجزیه و تحلیل اطلاعات و همچنین یاداوری انها دارای محدودیت است همچنین انسان ممکن است در یاداوری اطلاعات در زمان مورد نیاز و با دقت بالا دچار مشکل شود.
  • محدودیتهای انسانی؛ قدرت حل مسئله یک فرد دارای محدودیت است مخصوصا زمانیکه برای حل یک مسئله به اطلاعات و دانش­های مختلفی نیاز باشد. با تصمیم­گیری گروهی می­توان بر این مشکل فائق امد، ولی مشکلات هماهنگی و یا ارتباط بین اعضای گروه ممکن است بوجود بیاید که        سیستم­های کامپیوتری این مشکلات را به اندازه قابل توجهی کاهش می­دهند.
  • کاهش هزینه؛ کنار هم اوردن گروهی از تصمیم­گیران مخصوصا کارشناسان ممکن است هزینه زیادی داشته باشد. پشتیبانی کامپیوتری ممکن است باعث کاهش تعداد اعضای گروه شده و همچنین  با بوجود اوردن امکان ارتباط اعضای گروه از مکان­های مختلف باعث کاهش هزینه مسافرت و یا سکونت     می­شود همچنین استفاده از این سیستم­ها ممکن است بهره­وری را افزایش دهد که چنین پشتیبانی­ای از طرف تصمیم­گیران مورد نیاز است. افزایش بهره­وری به معنای کاهش هزینه خواهد بود.
  • ارتباطات پیشرفته؛ گروه­ها می­توانند با کمک ابزارهای مبتنی بر وب، به راحتی با یکدیگر ارتباط و همکاری داشته باشند.
  • پشتیبان تکنیکی؛ بسیاری از تصمیمات نیازمند محاسبات پیچیده­ای هستند. داده­ها می­توانند در        پایگاه داده­های متفاوتی ذخیره شده باشند، مثلا در پایگاه داده­هایی خارج از سازمان، و یا ممکن است دارای قالب­های مختلفی مثل صدا یا گرافیک باشند، همچنین امکان دارد که انتقال سریع انها از مناطق دور مورد نیاز باشد که در این زمینه کامپیوترها می توانند جستجو، ذخیره و انتقال داده مورد نیاز را با سرعت و با کمترین هزینه انجام دهند.
  • رقابت؛ فشار رقابتی تصمیم­گیری را مشکل می­کند. سازمان­ها باید قادر به ایجاد تغییرات در روند فعالیتها و ساختارها و همچنین نواوری به طور متناوب و سریع باشند. فن­اوری­های پشتیبان           تصمیم­گیری همانند سیستم­های خبره باعث بوجود امدن قدرت می­شوند. به این طریق انسان­ها          می­توانند تصمیمات مناسبی را به سرعت اتخاذ کنند حتی اگر برخی دانش ها را نداشته باشند.
  • دستیابی به انبار داده؛ انبار داده­های بزرگ، اغلب شامل مقدار زیادی ، تاحدود پتا بایت[1]، داده می­باشند. برای سازمان­دهی و جستجو این داده­ها، روش­های خاص و گاهی محاسبات موازی، نیاز است.
  • پشتیبان کیفیت؛ سیستم پشتیبان تصمیم­گیری می­توانند کیفیت تصمیمات گرفته شده را بهبود بخشند. برای مثال گزینه­های بیشتری توسط تصمیم­گیران قابل بررسی بوده، انالیز ریسک به سرعت قابل انجام است. همچنین نظرات کارشناسان مختلف که ممکن است در مکان­های متفاوتی باشند به سرعت قابل جمع­اوری هستند. با استفاده از کامپیوتر­ها، تصمیم­گیران می­توانند شبیه­سازی­های پیچیده­ای انجام داده و بسیاری از سناریوهای ممکن را بررسی کرده و اثرات متفاوت انها را به سرعت و با هزینه کم بررسی کنند.

بیشتر روشهای پشتیبان تصمیم­گیری، پرس­وجوی داده سریع و استفاده از مدل­ها را، برای تبدیل داده به اطلاعات قابل استفاده، برای رسیدگی بوسیله یک تصمیم­گیرنده، فراهم می­کنند. مثلا داده می تواند به یک   مدل پیش­بینی داده شود، این مدل بر اساس داده­ها، یک پیش­بینی انجام می­دهد. ممکن است نتیجه پیش­بینی به عنوان اطلاعات برای تصمیم­گیری، استفاده شود. بعلاوه  ممکن است توسط مدل دیگری نیز به کار گرفته شود و بدین­وسیله اطلاعات اضافی را برای تصمیم­گیری فراهم می­کند.

 



 

Compatability by:
آخرین به روز رسانی سایت: سه شنبه, 22 اسفند 1391 - 00:26