چهارشنبه 2 آبان 1397 | Wednesday 24 th of October 2018 صفحه اصلی گروه الکترونیکی کامپیوتر
1-4-1- مفهوم سیستم های پشتیبان تصمیم

اوایل 1970 اسکات- مورتون[1] برای اولین­بار مفهوم مهم سیستم پشتیبان تصمیم­گیری  را بررسی کرد. او سیستم پشتیبان تصمیم­گیری را بعنوان یک  سیستم مبتنی­بر کامپیوتر محاوره­ای که به تصمیم­گیرنده­ها در تجزیه و تحلیل داده­ها و استفاده از مدل­ها، برای حل مسائل غیرساخت­یافته، کمک می­کند، تعریف کرد. بنا به تعریف دیگری از اسکات-مورتون وکین[2]  (1978) سیستم پشتیبان تصمیم­گیری  برای بهترکردن کیفیت تصمیم،     منابع عقلانی شخص را با توانایی­های کامپیوتر، پیوند می­دهد.  یک تعریف کلاسیک دیگر از سیستم پشتیبان تصمیم­گیری  به شرح زیر است

سیستم­های پشتیبان تصمیم، سیستم­هایی هستند که منابع فکری شخصی را با توانایی­های کامپیوتر، برای بهبود کیفیت تصمیم، پیوند می­دهد. سیستم پشتیبان تصمیم­گیری  یک سیستم پشتیبان مبتنی­بر کامپیوتر برای مدیریت تصمیم­گیر­ها، کسانی که به مسائل نیمه­ساخت­یافته رسیدگی می­کنند، است.

کلمه سیستم پشتیبان تصمیم­گیری معمولا برای توصیف هر سیستم کامپیوتری که تصمیم­گیری را در یک سازمان پشتیبانی کند، استفاده می­شود.  یک سازمان ممکن است برای حل مسائل، یک سیستم مدیریت دانش برای همه کارمندان خود، داشته باشد. یک سیستم پشتیبان تصمیم­گیری که به طور صحیحی طراحی شده باشد، می­تواند یک نقش مهم را در گرداوری اطلاعات مفید از داده­های اولیه، سندها، دانش شخصی و مدل­های تجاری، برای حل مسئله، ایفا کند. این سیستم،  به تصمیم­گیرنده­ها اجازه می­دهد که تعداد زیادی از محاسبات را به سرعت انجام دهند. بنابراین مدل­های پیشرفته می­توانند برای حل مسائل تصمیم پیچیده، وضعیت­های اضطراری که اغلب نیاز به پاسخ­های سریع دارند، توسط سیستم پشتیبان تصمیم­گیری  پشتیبانی شوند. بسیاری از مسائل تصمیم تجاری، شامل مجموعه داده­های  بزرگی هستند که در پایگاه داده­های مختلف، انبارهای داده، و یا حتی در وب سایت­های خارج از سازمان  ذخیره شده­اند، سیستم پشتیبان تصمیم­گیری می­تواند برای کمک به تصمیم­گیری، به طور موثری داده­ها را بازیابی، پردازش و تجزیه­تحلیل کند.  

 یک سیستم پشتیبان تصمیم­گیری  برای پشتیبانی  تصمیم­گیرنده در حل یک مسئله طراحی می­شود نه برای جایگزینی ان. توانایی­های تصمیم­گیرنده­ها از طریق استفاده از سیستم پشتیبان تصمیم­گیری، بخصوص در موقعیت­های تصمیم ill-stucturedافزایش می­یابد. در این مورد ممکن است هدف تصمیم­گیری، به جای        راه­حل بهینه، یک راه­حل، مطلوب و راضی­کننده، باشد. حل مسائل ill-structuredمعمولا از طریق تعامل سیستم پشتیبان تصمیم­گیری و تصمیم­گیرنده، حاصل می­شود. می­خواهیم به تصمیم­گیرنده­ها کمک کنیم تا بتوانند بهتر تصمیم­گیری کنند. هر چند که تصمیم­گیری بهتر به معنی تصمیم­گیری سریعتر نیست. اما محیط­های تجاری که به سرعت تغییر می­کنند، اغلب نیازمند تصمیم­گیری­های سریع هستند  که ممکن است برای کیفیت          تصمیم­گیری، زیان بخش باشند.

 



 

Compatability by:
آخرین به روز رسانی سایت: سه شنبه, 22 اسفند 1391 - 00:26