شنبه 28 مهر 1397 | Saturday 20 th of October 2018 صفحه اصلی گروه الکترونیکی کامپیوتر
1-4-2- خصوصیات سیستم های پشتیبان تصمیم گیری

ده خصوصیت معمول سیستم پشتیبان تصمیم­گیری که توسط توربن[1] و ارانسون[2] (1998) بیان شده­اند به شرح زیر می­باشند:

  • سروکار داشتن با مسائل تصمیم ill-structured. سیستم پشتیبان تصمیم­گیری این امکان را فراهم می­کند تا با کنار هم قرار دادن درک و قضاوت انسان و سیستم­های کامپیوتری، به  تصمیم­گیرنده­ها در حل مسائل نیمه­ساخت­یافته و غیرساخت­یافته­ای، که برای دیگر ابزارهای استاندارد به راحتی قابل­حل نیستند، کمک کنند.
  • پشتیبانی از مدیران در  سطوح مختلف. از سطوح استراتژیک گرفته تا سطوح عملیاتی.
  • پشتیباتی از گروه­های تصمیم­گیری و تصمیم­گیران فردی.
  • پشتیبانی از شیوه­های متنوع تصمیم­گیری و پردازش.
  • سازگاری و انعطاف­پذیری در اجرا یک عمل پشتیبان تصمیم با دیدگاه کاربران. کاربران این امکان را دارند که سیستم را با توجه به نیازهای خود شکل دهند. به این معنی که می­توانند عناصر اصلی را حذف، اضافه، ترکیب و یا سازمان­دهی دوباره کنند.
  • یکپارچه­سازی و  اتصالات تحت وب.
  • ترکیب و استفاده از مدل­ها و روش­های تجزیه­وتحلیل. سیستم پشتیبان تصمیم­گیری، از مدل­ها برای ارزیابی موقعیت­های تصمیم­گیری استفاده می­کند. توانایی مدل کردن باعث می­شود که استراتژیهای مختلف را در ترکیب­ها و شرایط مختلف بتوانیم بررسی کنیم.
  • ترکیب استفاده از هوش مصنوعی و پایگاه دانش.
  • دسترسی به منابع داده، متنوع و گسترده.

انتخاب توابع بالا وابسته به نیازمندی­های کاربر است. یک سیستم پشتیبان تصمیم­گیری  می­تواند بسیار ساده باشد مانند یک صفحه گسترده، و یا خیلی پیچیده باشد مثل یک سیستم انبارداده.

 



 

Compatability by:
آخرین به روز رسانی سایت: سه شنبه, 22 اسفند 1391 - 00:26