دوشنبه 29 مرداد 1397 | Monday 20 th of August 2018 صفحه اصلی گروه الکترونیکی کامپیوتر
2-3- زیر سیستم واسط کاربر

کلمه واسط کاربر تمامی جنبه­های ارتباط بین یک کاربر و سیستم پشتیبان تصمیم­گیری  یا هر سیستم پشتیبانی مدیریت(MSS)[1]،را در بر دارد. واسط کاربر نه تنها  شامل سخت­افزار و نرم­افزار است بلکه دارای    عامل­هایی است که استفاده، دسترسی و تعاملات بین انسان و ماشین را راحت تر می­کنند. برخی خبرگان MSS، براین باورند که واسط کاربر مهمترین جزء است زیرا منبع قدرت و انعطاف­پذیری و ویژگیهای استفاده اسان  از MSSاست.

 مرورگر وب بعنوان یک واسط کاربرگرافیکی سیستم پشتیبان تصمیم­گیری  سازماندهی شده است زیرا  قابل انعطاف، کاربر پسند و یک gateway برای بیشتر منابع ضروری داده و اطلاعات است. واسط سیستم پشتیبان تصمیم­گیری استاندارد، در حال حاضر مرورگر وب است. تکنولوژی­های مرورگر وب، انتظار ما را از چگونگی نمایش نرم­افزار، تغییر می­دهند.

مدیریت زیر سیستم واسط کاربر:

زیر سیستم واسط کاربر با نرم­افزار مدیریت سیستم واسط کاربر[2](UIMS)، مدیریت می­شود.UIMSازچندین برنامه، ترکیب شده است. همچنین بعنوان  یک سیستم مدیریت و تولید دیالوگ شناخته شده است.

 فرایند واسط کاربر:

این فرایند در شکل 2-4  نمایش داده شده است. کاربر با کامپیوتر از طریق  یک زبان عمل (کار، اقدام) که با UIMSپردازش شده به طور متقابل ارتباط دارد.

شکل2-4: نمایی از سیستم واسط کاربر

شکل2-4: نمایی از سیستم واسط کاربر

 

مهمترین توانایی­های UIMS:

در سیستم­های پیشرفته، جزء واسط کاربر شامل یک پردازشگر زبان طبیعی است و یا اینکه می­تواند از اشیا استاندارد( منوهای کشویی، کلید­ها، مرورگر اینترنت) در یک واسط کاربر گرافیکی (GUI)استفاده کند. ارتباطات مناسب را با پایگاه داده­ها و پایگاه مدل فراهم می­کند.همچنین می­تواند، داده­های ورودی و خروجی را ذخیره کند.

توسعه­های جدید در سیستم پشتیبان تصمیم­گیری:

در زیر بخش قبلی، تکنولوژی­های جدید را برای واسط  توصیف کردیم. بسیاری از توسعه­ها در اجزاء سیستم پشتیبان تصمیم­گیری، نتیجه پیشرفت­های جدید در انبارداده وداده­کاوی وOLAPو تکنولوژی­های    تحت وب است. بیشتر سیستم­های پشتیبان تصمیم­گیری امروزی، ازطریق یک انبارداده،  به داده­ها دسترسی دارند. و بوسیله  OLAPو یا ابزارهای داده­کاوی، از مدل­ها استفاده می­کنند.

سیستم­های داده­کاوی و OLAP  با انبارداده، مدل­ها و اغلب یک واسط کاربر دوستانه در یک سیستم پشتیبان تصمیم­گیری، مجتمع می­شوند. تکنولوژی­های ارتباط وب (انترنت، اینترانت، اکسترانت) نیز  لینک­هایی را در بین اجزا، مخصوصا برای دسترسی به منابع داده و دانش فراهم می­کنند. مرورگر وب یا  واسط کاربر مشابه وب، کاربران را به سیستم پشتیبان تصمیم­گیری  متصل می­کند. تکنولوژی­های وب، گروه­های مجازی را برای جمع­اوری و فراهم کردن دسترسی  به داده­های مجتمع شده، مدل­ها و اجزاء دانش، فعال می­کنند. وب، مرکز فعالیت توسعه سیستم پشتیبان تصمیم­گیری است. سیستم پشتیبان تصمیم­گیری مبتنی بر وب، سدهای تکنولوژی را کاهش می­دهد و انرا اسان­تر می­کند و هزینه کمتری برای اطلاعات مربوط به تصمیم­گیری می­پردازد.  سیستم پشتیبان تصمیم­گیری مبتنی بر مدل، نیز برای مدیران و کاربران که در موقعیت­های مختلف جغرافیایی توزیع شده­اند، در دسترس است (مخصوصا ازطریق دستگاه­های سیار). همچنین یک ارتباط واضح بین تواناییهای نرم­افزاری و سخت­افزاری، و توسعه سیستم پشتیبان تصمیم­گیری وجود دارد.  


[1]Management Support Syatem

[2]User Interface Manegement System 

Compatability by:
آخرین به روز رسانی سایت: سه شنبه, 22 اسفند 1391 - 00:26