شنبه 28 مهر 1397 | Saturday 20 th of October 2018 صفحه اصلی گروه الکترونیکی کامپیوتر
5-3- ساختار سیستم خبره

باتوجهبهمطالبفوق، یکسیستمخبرهحداقلازدوقسمتاساسیتشکیلشده، پایگاهدانشوموتور تصمیم­گیری و استدلال که موتور استنتاج نام دارد. برای اینکه یک سیستم خبره بتواند توانایی استدلال خوبی داشته باشد باید از مبنای علمی (پایگاه دانش) جامعی بهره مند باشد. یک پایگاه دانش جامع شامل دو دسته اطلاعات علمی در یک زمینه است. دسته اول اطلاعاتی است که صد در صد پشتوانه علمی تئوری مرتبط با ان موضوع داشته و شامل اصول یا جزئیات مکتوب، رسمی و شناخته شده ان علم است که بسیاری از منابع ان حوزه علمی مثل کتاب ها و. . . مورد تایید قرار گرفته و درستی ان قطعی است. به این دسته از اطلاعات علمی، دانش مستند یا دانش مبتنی بر حقایق [1] گفته می­شود. اما دسته دوم، ان­هایی هستند که کمتر خاصیت           مستند علمی داشته و بیشتر دارای پشتوانه تجربی [2] منحصر به یک شخص یا گروه خاص یا طبق یک تئوری یا تشخیص غیررسمی و دانش غیرقطعی است، که به ان دانش هیوریستیک [3] گفته می­شود.  هر چه دانش هیوریستیک یک سیستم خبره بهتر باشد،  سطح خبرگی ان بیشتر خواهد بود و در شرایط ویژه، تصمیمات بهتری اتخاذ خواهد کرد.

دانش مبتنی بر ساختار هیوریستیک در سیستم­های خبره اهمیت زیادی دارد، این نوع دانش می­تواند به تسریع فرایند حل یک مسئله کمک کند. البته یک مشکل عمده در ارتباط با بکارگیری دانش هیوریستیک،     ان است که نمی­توان در حل همه مسائل از این نوع دانش استفاده کرد.

 

 فواید سیستم خبره

  • نگهداری دانش؛ دانش همیشه موجود است. بر خلاف انسان متخصص که ممکن است جریان کار را عوض نموده و یا کناره­گیری کند و غیره.
  • توزیع دانش؛ دانش می­تواند در شرکت­های مختلف و یا در هر جای دیگر دنیا توزیع شود و این کار با به کارگیری شبکه­ها و با تکثیر سیستم­های خبره روی سخت­افزار انجام می­شود.
  • اموزش؛ در شرح قابلیت­های سیستم خبره، کاربران می­توانند زنجیره استدلال تصمیماتشان را ببینند و درکی بهتر از مساله به دست اورند. سیستم خبره می­تواند جزییات استدلال خود در مورد نتیجه­ای که بدست امده به صراحت توضیح دهد.  
  • دسترسی به دانش؛ متخصص خبره همواره در دسترس است.
  • افزایش قابلیت دسترسی؛ تجربه و دانش در هر سخت­افزار مناسبی قابل دسترسی است. در واقع، یک سیستم خبره، انبوهی از تجربه و دانش را در خود جای می­دهد.
  • کاهش خطر؛ سیستم­های خبره را می­توان در محیط­هایی که حضور در انها برای انسان خطرناک است، به کار برد.
  • تخصص چندگانه؛ می­توان از دانش چندین فرد خبره به طور همزمان و یا پیوسته برای رسیدن به       حل یک مسئله در هر زمان استفاده کرد.  

تفاوت سیستم خبره و سیستم های پشتیبان تصمیم­گیری:

سیستم­های پشتیبان تصمیم­گیری یک شاخه از تحقیق در عملیات هستند که به استنتاج نیاز دارند و برای مسائل مدیریت پیچیده تکنیکهای کمی را به کار برده، به محاسبات طولانی و پیچیده نیاز دارند.

اکثر افراد سیستم پشتیبان تصمیم­گیری و سیستم های خبره را با هم اشتباه می گیرند. سیستم پشتیبان تصمیم، از کاربرد and/orبرای پردازش داده توسط تکنیکهای تحقیق در عملیات پشتیبانی می­کند. سیستم­های خبره در این موارد خودشان می­توانند تصمیمات را اتخاذ کنند. راه­حل­های خبره برای مسائلی که احتیاج به تکنیک­های بهینه­سازی ریاضی دارند، کاربرد ندارند ولی این راه­حل­ها در سیستم­های پشتیبان تصمیم­گیری به کار می­روند. سیستم­های پشتیبان تصمیم، اغلب به انسان در تصمیم­گیری در مورد تحلیل­های کیفی یا کمی کمک می­کنند، در حالیکه سیستم­های خبره سعی در جانشینی انسان متخصص دارند.


[1] Factual Knowledge

[2] Experimental

[3] Heuristic Knowledge

Compatability by:
آخرین به روز رسانی سایت: سه شنبه, 22 اسفند 1391 - 00:26