شنبه 28 مهر 1397 | Saturday 20 th of October 2018 صفحه اصلی گروه الکترونیکی کامپیوتر
6-3- ابزار کسب دانش

کسب دانش یکی از مهم­ترین رویه­های اغازین برای ایجاد پایگاه دانش در CDSSمی­باشد. اولین گام برای کسب دانش، انتخاب ناحیه بالینی و متخصصین خبره برای کسب دانش بخصوصی، می­باشد. گام بعدی انتقال دانش قابل­تفسیر در کامپیوتر  براساس روش­های ارائه دانش می­باشد. این بخش بر ابزار کسب دانش تمرکز    می­کند وهدف ان بکارگیری الگو­های اماده برای دریافت دانش بالینی از متخصصین است.

ابزار­های کسب دانش زیادی برای CDSS، توسعه یافته است.  در میان ان­ها، بعضی از ابزار های کسب دانش پزشکی است و بقیه ابزاری برای رهنمودهای بالینی است که در رویه­های بالینی استاندارد مورد استفاده قرار می­گیرد. از انجایی که کنترل خطا یکی از بزرگترین چالشهای ابزار کسب دانش است، در ادامه بر مقایسه توانایی کنترل خطا تمرکز می­کنیم.

   در جدول 6-1،proforma ، ابزار کسب راهنمایی است که شامل ساختارهایی  پر معنی برای توصیف خطاها می­باشد. توانایی تصمیم­گیری ان تحت خطا توسط ابزارهای مکانیسم ایجاد می­شود. در این روش مکانیسم  استدلال، تشخیص و تصمیمات درمانی بر حسب چندoption  تعریف می­شود و با استفاده از قانونهای استدلال، تصمیمات لازم گرفته می­شود. قانونهای استدلال از تصمیمات، پشتیبانی می­کند و در اخر توصیه­های لازم داده می­شود.

جدول6-1

GLARE، توانایی کنترل خطا در تصمیمات خطایاب را محدود کرده است. در GLARE ، تصمیمات سه بعد دارد ( تشخیص، پارامتر، نمره ) که خود پارامتر هم سه بعد دارد ( داده، خصوصیت، مقدار )، یک مقدار استانه برای مقایسه تشخیص ها استفاده می شود. نمره و سایر تشخیص ها به کاربران نشان داده می شود. GLARE   به کاربر اجازه می دهد تا تصمیمات تشخیصی لازم را از میان لیست انتخاب کند. در صورتی که کاربری تصمیمی اتخاذ کند که  نمره­اش بیشتر از حد استانه نباشد، اخطاری داده می­شود.

CMDS: ویرایشگر کسب دانش شی­گرا، در مورد کنترل خطا، عملکرد بهتری دارد. زیرا هر قانون دارای فاکتور قطعیت است که نشان می­دهد که ان قانون تا چه اندازه درست است. فاکتور قطعیت از -1تا  1 متغیر است. که -1به معنی قانون اشتباه، 0 به معنی عدم وجود اطلاعات  و 1 به معنی قانون درست است.

Compatability by:
آخرین به روز رسانی سایت: سه شنبه, 22 اسفند 1391 - 00:26