دوشنبه 20 آذر 1396 | Monday 11 th of December 2017 صفحه اصلی گروه الکترونیکی کامپیوتر
1-5 مشکلات راه اندازی یک سیستم هوش تجاری در سازمان‌ها

برای ایجاد هوش تجاری در یک سازمان موانع و مشکلاتی وجود دارد که در راه‌حل‌های پیشنهاد‌شده برای سازمان باید برای مقابله با مشکلات مذکور تمهیداتی اندیشیده شود. این مشکلات عبارتند از:

  • ایجاد هوش تجاری در سازمان نیاز به همکاری تنگاتنگ بین واحدهای مختلف داخل و خارج سازمان دارد.
  • معمولا تعیین و تعریف اهداف مورد نظر سازمان در هوش تجاری مشکل است.
  • اغلب سازمان‌ها به دلیل نداشتن اطلاعات کافی، راه اندازی هوش تجاری در یک سازمان را غیرعملی یا بسیار مشکل می‌دانند.

در راستای ایجاد هوش تجاری، برخی چالش‌های مهم سازمان عبارتند از:

  • جمع‌اوری و یکپارچه‌کردن اطلاعات از پلت فرم[1]‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نامتجانس[2]
  • مدیریت سیستم‌های توزیع شده‌ای که هیچ نقطه مشترک کنترلی ندارند و دارای فعالیت‌های حساس به زمان می‌باشند.
  • بهبود دسترسی به داده‌ها بدون افزایش هزینه‌ها
  • بهنگام‌سازی‌های متوالی داده‌های سازمان با افزایش سریع ترافیک بار زیادی را متحمل شبکه‌های ارتباطی‌ می‌کند.
  • استفاده موثر و به‌کارگیری مفید از فناوری‌های نوین بدون نیاز به زمان ازکارافتادن زیاد سیستم‌های سازمان و هزینه بالا و اموزش‌های مجدد حرفه‌ای برای کارکنان
  • تهیه و به‌کارگیری سرورهای قابل گسترش برای اجرای برنامه‌های کاربردی با اندازه‌های ترابایت
  • تهیه و به‌کارگیری حافظه‌های ذخیره برای حفاظت داده‌ها به صورتی که قابل گسترش و قابل مدیریت باشند.

رسیدن به هوشمندی واقعی به این معناست که بتوان برای این چالش‌های مهم بهترین راه حل را پیدا کرد.

با توجه به مشکلات و چالش‌های مطرح شده، مشکلات عمده استقرار هوش تجاری در سازمان عبارتند از:

  • سیستم‌های فعلی (داخل و خارج سازمان): بسیاری از سازمان‌ها قبل از استقرار هوش تجاری سال‌ها است که از سیستم‌های جامع و بزرگ مختلفی استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها به قدری در سازمان نفوذ کرده‌اند که تصمیم به کنار گذاشتن انها از فرایندهای تجاری سازمان بنا به دلایل مختلف غیرممکن است. هوش تجاری به دلیل پیشنهاد Frameworkجدید ممکن است با بسیاری از ساختارهای قبلی ناسازگار باشد. حل مشکل ناسازگاری بین سیستم‌های موجود و سیستم هوش تجاری یکی از مهمترین چالش‌های سازمان است.
  • فرایندهای فعلی (داخلی و خارجی): فناوری جدید هوش تجاری به همراه ساختار جدید و بستر فنی نوینی که به همراه می‌اورد برای رسیدن به کارایی مطلوب و استفاده بهینه از تمامی قابلیت‌هایش نیازمند تغییر برخی فرایندهای تجاری قدیمی سازمان و سازگار‌شدن انها با فناوری نوین است. هزینه این تغییر، مقاومت کارکنان و خود سازمان از چالش‌های مهم استقرار هوش تجاری در یک سازمان است.
  • سیستم‌های توزیع شده: یکی از مهم‌ترین چشم‌انداز‌های هوش تجاری، استقرار یک معماری یکپارچه برای داده‌ها و اطلاعات سازمانی است. با توجه به عدم وجود چنین رویکردی در سازمان‌ها، یکی از چالش‌های هوش تجاری، مدیریت و پردازش منابع توزیع شده‌ای از داده و اطلاعات است که در نقاط مختلف سازمان بدون هیچ گونه ارتباطی پخش شده‌اند.
  • برداشت نادرست از مفهوم هوش تجاری: برداشت‌های نادرست از هوش تجاری مانند هر فناوری نوین دیگری ممکن است منجر به افزایش ناگهانی انتظارات مدیران از سیستم و ناتوانی سیستم از پاسخگویی به انها باشد.
  • افزایش ناگهانی هزینه‌ها در ابتدای به‌کارگیری: عدم مدیریت صحیح فناوری‌هایی که در سطح گسترده‌ای از سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرند ممکن است هزینه بالایی را برای سازمان به وجود اورد. هوش تجاری به دلیل گستردگی‌اش در سازمان و نفوذ در بسیاری از فرایندهای سازمانی ممکن است در ابتدای به‌کارگیری، هزینه بسیاری را سربار سازمان کند. قسمتی از این هزینه، طبیعی بوده و در بازگشت سرمایه جبران خواهد شد ولی قسمتی از این هزینه ممکن است به دلیل عدم مدیریت صحیح، عدم اموزش کافی کارکنان، عدم بررسی تمام جوانب سیستم و... به وجود اید.

با توجه به موارد فوق مشاهده می‌شود که تغییر از وضعیت زیرساخت‌ها و فرایندهای تجاری فعلی سازمان و سازگار کردن انها با فناوری نوین هوش تجاری مهمترین چالش سازمان باشد.

 



[1]platform

[2]Heterogeneous 

Compatability by:
آخرین به روز رسانی سایت: سه شنبه, 22 اسفند 1391 - 00:26