شنبه 27 آبان 1396 | Saturday 18 th of November 2017 صفحه اصلی گروه الکترونیکی کامپیوتر
1-7- وضعیت هوش تجاری در جهان

بازار نرم‌افزارها و راهکارهای مرتبط با هوش تجاری در پایان سال 2005 با بیش از یازده درصد رشد نسبت به سال قبل به 7/5 میلیارد دلار رسیده است. بخش زیادی از این رشد ناشی از افزایش گرایش عمومی به سیستم‌های گزارش‌گیری و ابزارهای Query(استخراج یک یا چند رکورد معین از بانک اطلاعاتی که دارای یک ویژگی مشترک هستند) مربوط می‌شود و مابقی حاصل رونق سیستم‌های داده‌کاوی و تجزیه و تحلیل پیشرفته امار و تخمین وضعیت اتی تحولات است.

در همین فاصله ان دسته از نرم‌افزارها که مبتنی بر بانک‌های اطلاعاتی متداول مانند SQL Serverیا اوراکل بوده‌اند، به تنهایی نزدیک به بیست درصد -یعنی تقریبا دو برابر میانگین رشد کل بازار- رشد داشته‌اند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که یکی از دلایل مهم این رشد شدید، گرایش صنعت نرم‌افزار و برنامه‌نویسان بانک‌های اطلاعاتی به سمت استفاده از راهکار هوش تجاری بوده است.

بازار هوش تجاری به شدت درحال گسترش است و قابلیت‌های راهکار هوش تجاری به گونه‌ای است که به کار هر نوع کسب‌و‌کاری می‌اید. مثلا از این راهکار می‌توان برای بررسی چرایی و چگونگی صفحات پربیننده یک سایت وب، استخراج گزارش‌های مالی از فراز و نشیب شرکت یا سازمان، میزان استقبال مردم از یک برنامه ملی، نظرسنجی و افکارسنجی پیرامون یک موضوع خاص، تغییرات رشد جمعیت و گرایش‌های اتی ان، برنامه‌ریزی برای اینده صنعت کشاورزی با توجه به تغییرات اب و هوا، تغییرات میزان فروش یک محصول در بازار کامپیوتر و پیش‌بینی وضعیت احتمالی بازار در اینده استفاده کرد.

همچنین بخش قابل توجهی از رشد این بازار ناشی از استقبال برنامه‌نویسان بانک‌های اطلاعاتی از توسعه قابلیت‌های امارگیری و تجزیه و تحلیل داده‌ها در سیستم‌های مدیریت بانک‌های اطلاعاتی همچون اوراکل و SQL Serverاست.

دلیل این استقبال را می‌توان در این واقعیت جست که استفاده از راهکارهای پیچیده و سیستم‌های نرم‌افزاری گران‌قیمت و اختصاصی این بازار، برای همه ممکن نیست و شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط ترجیح می‌دهند به جای سروکله زدن با این پیچیدگی‌ها و هزینه‌ها، به شرکت‌های نرم‌افزاری محلی یا برنامه‌نویسان منفرد مراجعه کنند تا برایشان یک سیستم تجزیه و تحلیل ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر بنویسند که متناسب با ساختار کسب‌و‌کارشان باشد. بدیهی است که اگر انان سرمایه‌گذاری در این زمینه را قابل برگشت تشخیص دهند، پس از مدتی به استفاده از نرم‌افزارهای استاندارد بازار روی خواهند اورد.

در حال حاضر هوش تجاری بیشترین سهم بازار دنیا و به خصوص کشور امریکا رابه خود اختصاص داده است. در دنیایکنونی که عصر انفجار اطلاعات است و رکوردهای اطلاعاتی به شدت افزایش یافتهاست، حجم بالای اطلاعات قابل تحلیل نبوده و مشکلات فراوانی را برای مدیرانایجاد کرده که این امر انها را در تصمیم‌گیری‌ها با مشکل مواجه ساخته است. با به‌کارگیری هوش تجاری به جای رکوردهای زیادی از اطلاعات که هر کدام بهتنهایی ارزش کمی دارند، می‌توان با رکوردهای اماری روبرو شد که هر کدام به تنهاییارزش زیادی دارند. به‌کارگیری این سیستم، تصمیم‌سازی مدیران را چه در سطح حکومتیو چه در سطوح پایین‌تر، تسهیل خواهد کرد. در این سیستم، اطلاعات به جای دو بعد، از چند بعدمورد بررسی واقع شده و با چیدن نتایج بررسی در کنار هم، می توان تصمیمات صحیحی اتخاذکرد.

 

  

Compatability by:
آخرین به روز رسانی سایت: سه شنبه, 22 اسفند 1391 - 00:26