دوشنبه 2 مرداد 1396 | Monday 24 th of July 2017 صفحه اصلی گروه الکترونیکی کامپیوتر
2-1- مراحل هوش تجاری

پیاده‌سازی سیستم‌های هوش تجاری هم مانند دیگر سیستم‌ها شامل فاز‌ها و مراحلی است که در ادامه به ان می‌پردازیم:

  • تنظیم و برنامه‌ریزی

این قسمت فاز ابتدایی این پروسه است. در این فاز برنامه‌ای مدون و زمان‌دار برای جمع‌اوری اطلاعات ایجاد می‌شود.

  • جمع‌اوری اطلاعات

منابع زیادی برای کسب اطلاعات وجود دارند. باید توجه داشت که اینها فقط اطلاعات هستند و نه اگاهی و هوش. اطلاعات بعد از انالیز و پردازش به هوش تبدیل می‌شوند. در این قسمت منابع مختلف مورد تحقیق و بررسی قرار می‌گیرند تا اطلاعات لازم و مناسب برای سوالات و خواسته‌ها به دست اید.

  • پردازش داده‌ها

در این قسمت داده‌های خام به صورت‌های قابل انالیز شدن تبدیل می‌شوند. این کار می‌تواند به صورت ایجاد پایگاه داده و یا افزودن داده‌ها به پایگاه داده فعلی و یا نمودار و گراف باشد. این مرحله را به اصطلاح مرحله استخراج، دگرگونی و بارگذاری(Extract, Transform, Load) می‌نامند.

  • انالیز و تولید

تیم بررسی‌کننده از ابزارهای کاوش اطلاعات برای دسته‌بندی داده‌ها و انالیز انها استفاده کرده، اگاهی و هوش ایجاد می‌کند. نتیجه این کار در واقع جواب سوالات است که گاهی اوقات به صورت یک گزارش معمولی و یا یک ارزیابی دقیق و موشکافانه باشد. در این قسمت سوالات جانبی دیگری نیز ممکن است ایجاد شود که برای حل به فاز اولیه فرستاده می‌شود.

  • انتشار

در این فاز هوش و اگاهی و در واقع جواب سوالات به درخواست‌کننده داده می‌شود که می‌تواند به صورت یک گزارش و یا سمینار باشد.

اگر مراحل سیستم‌های هوش تجاری را به صورت شکل زیر در نظر بگیریم، منابع داده در مرحله اول جمع‌اوری می‌شود، این منابع می‌تواند داده‌های انواع پایگاه داده یا اطلاعات نرم‌افزار‌های موجود را در بر بگیرد.

اطلاعات جمع‌اوری شده طی فرایند ETLدر پایگاه داده تحلیلی یا همان انبار داده بار‌گذاری می‌شود.

داده در پایگاه داده تحلیلی در بخش‌های مجزایی به نام داده‌گاه[1] قرار می‌گیرد.

داده‌گاه‌ها برای هر سیستمی به طور منحصر به فرد تعریف می‌شوند، در واقع طراحی ان به عهده مدیر سیستم است به عنوان مثال در یک سازمان، داده‌گاه می‌تواند اینگونه تعریف شود که به هر بخش یک داده‌گاه اختصاص یابد: داده‌گاه واحد حسابداری، مدیریت، اداری، کارگزینی و...

در بعضی مواقع داده‌گاه‌ها، داده‌ها را بر حسب موضوع دسته‌بندی می‌کنند.

 

شکل 2-1- مراحل هوش تجاری

 

در مرحله بعد ابزار هوش تجاری وارد عمل شده و روی اطلاعات طبقه بندی شده تجزیه و تحلیل انجام می‌دهد.

در نهایت اطلاعات جهت انتشار به ابزار‌های سطح بالا تحویل داده می‌شود.

در این فصل ابزار‌ها و مفاهیم را به ترتیبی که در مراحل هوش تجاری استفاده می‌شود شرح می‌دهیم.


[1]Data Mart 

Compatability by:
آخرین به روز رسانی سایت: سه شنبه, 22 اسفند 1391 - 00:26