چهارشنبه 4 اسفند 1395 | Wednesday 22 nd of February 2017 صفحه اصلی گروه الکترونیکی کامپیوتر
2-9-1- بررسی حضور عامل‌های نرم‌افزاری هوشمند در جنبه‌های مختلف تجارت الکترونیک

به دلیل ورود تجارت به بازارهای مجتمع و یکپارچه که از کانال‌هایارتباطی بدون سیم و وسیله‌های ارتباطی قابل حمل از جمله تلفن‌های موبایل استفاده می‌کنند، محیط تجارت الکترونیک هر روز در حال پیچیدگی و پویایی بیشتر است. ایده‌هاینو و بدیع تجارت الکترونیک پویای امروز می‌تواند روش‌ها و مدل‌های کارا و مفیدی درمعاملات تجاری، مخصوصا در مرحله شناسایی نیاز، تبلیغات، شناسایی محصول و عرضه‌کننده ان، انجام مذاکره و توافق ارائه دهد.

در فعالیت‌های خرید و فروش سنتی، خریدار در مراحل تفسیر اطلاعات و داده‌های کسب‌شده در مورد محصولات و خدمات، اتخاذ تصمیم بهینه خرید و در نهایت انجام مذاکره و معامله و پرداخت، نیازمند صرف وقت و تلاش بسیار است. همچنین فروشنده نیز در این فرایند به بررسی پیشینه مشتریان، ارائه اطلاعات مناسب به مشتری در مورد محصول و خدماتی که به خرید منتهی شود به صرف وقت و هزینه بالا در انجام مذاکره و معامله و مراحل تحویل نیاز دارد. هدف اصلی تجارت الکترونیک حداقل‌کردن حضور فیزیکی و فعالیت خریدار و فروشنده در کلیه مراحل خرید و فروش و بهینه کردن این فرایند است. عامل‌های هوشمندی که در تجارت الکترونیک به کار برده می‌شوند، هدایت و اداره کسب‌و‌کار در تمامی زمینه‌های تجارت الکترونیک را به طور شگرفی منقلب نموده‌اند. عامل‌های هوشمند به مکانیزه‌کردن فعالیت‌های مختلف، کاهش زمان کار و در نتیجه کاهش هزینه‌های انتقال کمک می‌کنند. در این راه تجارت الکترونیک با افزایش پذیرش ابزارهای جدید و انجام معاملات مالی و تجاری از طریق اینترنت، هزینه‌ها را شدیدا کاهش می‌دهد و موجب بهینه‌شدن کل تجربیات خرید و فروش می‌شود. فناوری عامل هوشمند ابزار جدیدی برای غلبه بر بعضی کاستی‌های تجارت الکترونیک است که البته به جهت توسعه و کاربرد بیشتر به دانش و نظر کارشناسانی از جمله خریداران، مذاکره‌کنندگان قرادادها و متخصصان بازاریابی نیاز دارد.

عامل‌های هوشمند برنامه‌ها را درک می‌کنند و وظایف خواسته‌شده را به طور مستقل از کاربر انجام می‌دهند. عامل‌های نرم‌افزاری هوشمند می‌توانند در گستره وسیعی از کاربردهااز جمله: پست الکترونیک، حراج‌ها، کنترل و نظارت در تجارت الکترونیک و تسهیل فرایندهای طرف مشتری استفاده شوند. عامل‌های نرم‌افزاری هوشمند بایستی خودگردان و مستقل، دارای قابلیت برقراری ارتباط، حساس و باهوش بوده و همانند انسان‌ها بتوانند شایستگی انجام وظیفه خاصی را داشته باشند. با توجه به توانایی استقلال عامل‌ها در انجام کارها، ارجاع کارهای عادی، برنامه‌ریزی‌شده و دوره‌ای به انها بسیار سودمند است، عامل‌ها نماینده و وکیل کاربر خود هستند و در نتیجه در این نوع وظایف باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه کاربر خواهند‌شد.

 

همان‌طور که گفته‌شد یکی از این راهکار‌های جدید که بر کارایی تجارت در اینترنت بسیار تاثیرگذار بوده‌است، قابلیت حضور عامل‌های نرم‌افزاری هوشمند در اکثر فرایندهای تجارت است که از جمله این فرایندها می‌توان موارد زیر را نام برد:

شناسایی نیازهای پنهان به مشتری، دلالی و مقایسه محصولات، مقایسه عرضه‌کنندگان و بازرگانان، ارائه تبلیغات، قرارداد مذاکره و توافق، پرداخت و تحویل و ارائه خدمات، ارزیابی و تکامل فرایند تجارت، فرایند ارتباط با مشتری، فرایند کسب رضایت مشتری.

  

Compatability by:
آخرین به روز رسانی سایت: سه شنبه, 22 اسفند 1391 - 00:26