پنج شنبه 30 شهریور 1396 | Thursday 21 st of September 2017 صفحه اصلی گروه الکترونیکی کامپیوتر
4-1-1- اجزای سرویس‌های گزارش‌گیری

بیشتر سازمان‌ها دارای مجموعه بزرگی از داده‌هایی هستند که می‌توان از انها به عنوان مبنای تصمیمات مهم سازمانی استفاده کرد اما تا امروز برای تهیه گزارش‌های لازم از این داده‌ها، باید از ابزار متعدد خارجی استفاده می‌شد که بسیاری از انها برای تعریف گزارش، از قالب‌های اختصاصی استفاده می‌کردند.

یکی از اهداف سرویس‌های گزارش‌گیری[1](SSRS)، ارائه یک سکوی واحد و استاندارد برای طراحی، ساخت، پیاده‌سازی و مدیریت گزارش‌ها و افزایش قابلیت تعامل با سایر محیط‌های گزارش‌گیری بوده است. به این منظور در سرویس‌های گزارش‌گیری SQL، برای تعریف گزارش‌ها، از یک استاندارد مبتنی بر XML، به نام زبان تعریف گزارش (RDL)استفاده شده است.

اجزای مهم معماری سرویس‌های گزارش‌گیری به شرح زیر هستند:

  • سرور گزارش: یک APIسرویس وب است که مسئولیت پاسخگویی به همه در خواست‌های مشتریان، اعم از اجرای گزارش‌ها و در خواست‌های مدیریتی را بر عهده دارد.
  • کاتالوگ ابرداده‌ها: همه اطلاعات مربوط به گزارش‌ها مانند تعریف گزارش، منابع داده‌ها، پارامترهای گزارش، گزارش‌هایی که در حافظه نهان وجود دارند، تنظیمات امنیتی، اطلاعات بر نامه‌ریزی و تحویل و اطلاعات سوابق اجرای گزارش را ذخیره می‌کند.
  • طراح گزارش: بخشی از ویژوال استودیو است که با استفاده از ان می‌توان گزارش‌ها را در محیط «بکش و بیانداز[2]» طراحی و پیاده‌سازی کرد.
  • مدیر گزارش: ابزاری مبتنی بر کاوشگر وب است که از ان برای مشاهده و اجرای گزارش‌ها، ساختن اشتراک گزارش، تغییر خواص گزارش، پیکربندی امنیت، و سایر امور استفاده می‌شود.

سرور گزارش، پردازش گزارش‌ها را بر عهده دارد. کاتالوگ داده‌ها، در SQLذخیره می‌شود و واسط سرویس‌های وب، به درخواست‌های دریافتی از برنامه‌ها و مشتریان پاسخ می‌دهد. تعدادی سرویس پیش‌ساخته نیز در سرور گزارش وجود دارند که می‌توان سرویس‌های دیگری را هم به انها افزود.

 



[1]SQL Server Reporting Service

[2]Drag and Drop 

Compatability by:
آخرین به روز رسانی سایت: سه شنبه, 22 اسفند 1391 - 00:26