شنبه 28 مرداد 1396 | Saturday 19 th of August 2017 صفحه اصلی گروه الکترونیکی کامپیوتر
1-5-1- چند نمونه استفاده از شیرپوینت در حجم بسیار زیاد داده ها

این بخش حاوی چند نمونه مربوط به مایکروسافت است که در رابطه با چند شرکت بزرگ دنیا که برای مدیریت و ارتباط بین پروژه ها، کارمندان و مشتریان از شیرپوینت استفاده نموده اند، این بررسی را انجام داده است. راهکار هایی که شیرپوینت برای این شرکت ها در زمینه های مختلف مدیریتی، ارتباطی و همچنین سیستم فروش ارائه نموده، موجب بالا رفتن کارایی و بهره وری و دسترسی سریع به اطلاعات شده است.

·شرکت نفتیChevron[1]

شرکت chevronپنجمین شرکت بزرگ تجاری در زمینه نفت و گاز در دنیا می باشد. این شرکت در حال حاضر با 53000 کارمند در 180 کشور در حال فعالیت می باشد.

این شرکت در نظر داشت تا از سیستم مایکروسافت افیس 2007 جهت پشتیبانی و مدیریت اطلاعاتشان استفاده نماید و ان را برای مدیریت مؤثر در حجم زیادی از اطلاعات به کار گیرند. همچنین بتوانند این اطلاعات را به صورت روزانه در تمامی مراکز این شرکت به اشتراک بگذارند.

روزانه حجم وسیعی از اطلاعات (در حدود 180 ترابایت) در این شرکت در حال تولید، ذخیره و یا بازیابی می باشد. بیش از 53000 کارمند و کارگر که اغلب کارمندان اطلاعات مهم و ضروری را بر روی دسکتاپ کامپیوترشان و یا در ایمیل هایشان نگهداری می کردند و این اطلاعات قابل دسترسی برای افراد دیگر نبوده ونسخه های مختلفی از اسناد مدام در حال منتشر شدن بودند. بعلاوه یک محل مرکزی مناسب که داده ها در طول زمان بتوانند در ان نگهداری شوند وجود نداشت.

راهکار

Chevronسیستم خود را با یک پرتال متمرکز در شیرپوینت 2007 که در واقع مخزن مرکزی را برای اسنادشان فراهم می کرد ایجاد می نمود و این امکان را به انها می داد تا بتوانند تمامی اطلاعاتشان را در ان نگهداری و یک مدیریت کلی بر روی انها داشته باشند.

این شرکت در نظر داشت تا از قابلیت شیرپوینت 2007 برای دیدن فایل ها در زمان متصل نبودن به جهت اطلاعات نفتی خود که در حدود 500 ترابایت بود استفاده نماید و همچنین بتوانند مدلی را ظاهر سازی نمایند که اطلاعات همیشه در دسترس کارمندان باشد، حتی زمانی که در حال کار کردن در یک مکان دور از دسترس و شبکه محدود قرار داشتند، مانند انگولا.

نتایج سودمند حاصله

  • بهبود یافتن کیفیت تصمیمات در جهت تعیین محل و بازیابی داده های مربوطه
  • که شدن هزینه ها بوسیله مدیریت مؤثر داده ها در یک ساختار مدیریت پیوسته
  • بالا رفتن سطح اگاهی و بهره وری کارکنان با استفاده از ابزارهایی که برای گرداوری، سازماندهی و اشتراک گذاری داده ها و اطلاعات وجود داشت.
  • کار کردن با یکدیگر به صورت پویا در هر جا و هر زمان

·

شرکت بیمهPacific Life[2]

این شرکت در سال 1868 در ایالات کالیفرنیا پایه گذاری شد. در چند صده گذشته این شرکت با به کار گرفتن حدود 3000 نفر از افراد به عنوان یک مجموعه مؤثر و کارامد در این مسیر به فعالیت خود ادامه داده و امروزه تقریباً نیمی از شرکت های بزرگ امریکا جزء مشتری های این شرکت می باشند.

طولی نکشید که تیم ITاین شرکت نیاز به روش و راه حلی برای کار کردن با یک میلیون سند (در حدود یک ترابایت داده) که از نظر تجاری نیز برایشان حیاتی بود، پیدا کرد. این شرکت به علت نداشتن یک سیستم کارامد و توانا در زمینه همکاری و اطلاع رسانی، مشکلاتی را در رقابت و تجارت با دیگر شرکت ها در پی داشت.

راهکار

برای رسیدگی به این مشکل مسؤلان ITاین شرکت تصمیم گرفتند که یک با ایجاد یک پرتال کاربرد وسیعی را بر اساس شیرپوینت 2007 برای کارکنانش در قسمت ITو بازیابی فراهم نماید و همچنین یک سیستم اطلاع رسانی را بر اساس Microsoft Exchange Serverایجاد نماید.

برای رسیدن به این برنامه ها، پرتال مطرح شده باید توانایی ایجاد یک محیط مرکزی مناسب جهت همکاری و مکانی را برای نگهداری اسناد، همچنین قالب های استاندارد بر اساس مایکروسافت افیس وُرد 2007 را برایشان فراهم می نمود. همچنین ایجاد یک ابزار بر اساس Exchange Server 2007برای کارهای اطلاع رسانی هم از جمله کارهایی بود که در این پروژه انجام گرفت.

نتایج سودمند حاصله

پس از پیاده سازی این پروژه تقریباً تمامی نیازهای شرکت بیمه Pacific Lifeدر زمینه عملیات جستجو، مدیریت دادها، اشتراک گذاری اطلاعات و ایجاد یک محیط همکاری مرکزی و کارامد برای کاربران براورده شد.

عملیات جستجو برای کاربران در حجم وسیع اطلاعات که قبلاً مشکلاتی را در بر داشت بسیار راحت انجام می گرفت. همچنین این پرتال برای کاربرانی که بر روی پروژه های مشترکی در حال فعالیت بودند یک محیط همکاری مناسب و کارامد فراهم می نمود و جریان کارها نیز در این پرتال به سادگی انجام می شد.

مدیران نیز لذت می برند از اینکه می توانستند به تمامی اطلاعات بر روی چندین پروژه دسترسی داشته باشند و در انجام تصمیمات لازم مسلط و تواناتر بودند.

·

شرکت HP[3]

شرکت HPفعالیت خود را بر روی کامپیوتر های نوت بوک و چاپگرها و دیسک های ذخیره سازی شروع کرد.

امروز HPراهکارهایی را در زمینه تکنولوژی به مشتریان و سازمان ها در سراسر جهان عرضه می نماید. HPدر سال 2002 با شرکت کامپیوتری Compaqادغام و یک تیم قدرتمند با 140000 کارمند را در 178 کشور تشکیل داد و 72 بیلیون دلار درامد در ان سال بدست اورد.

این شرکت با بکارگیری مایکروسافت افیس شیرپوینت پرتال سرور[4]و ویندوز شیرپوینت سرویس[5]در جهت ایجاد یک محیط همکاری و دسترسی پذیری اطلاعات باعث افزایش بهره وری گردید.

HPهمچنین انتظار داشت که شیرپوینت بتواند هزینه های عملیاتی اضافی این شرکت را تا میلیونها دلار کاهش دهد. به اشتراک گذاری صحیح و مؤثر اطلاعات باعث کاهش کارهای اضافی و کم شدن زمان صرف شده در پردازش های تجاری می شد، به همین دلیل HPنیاز به یک راه حل ساده و کم هزینه برای توسعه سیستم ارتباطی و همکاری بین تمامی مراکزش را داشت.

راهکار

شرکت HPبا استفاده از شیرپوینت یک پرتال قابل اطمینان را برای افزایش همکاری های گروهی و یکی کردن منابع اطلاعاتی مختلف ایجاد نمود. این پورتال انان را قادر به ایجاد سایت های مختلف و ارائه سرویس به کارکنان شرکت، سهامداران و مشتریان با تعیین سطوح مختلف دسترسی می کرد.

شکل ‏1‑4- به روز رسانی سریع و اسان اطلاعات فروش در سایت شیرپوینت در هر لحظه

دسترسی سریع و اسان به اطلاعات اشتراک گذارده شده توسط کارمندان، سهامداران و مشتریان امکان سرمایه گذاری بیشتر و سرویس دهی مؤثرتر به کاربران را فراهم کرده بود.

کاربران امروزه می توانند با ورود به پورتال از برنامه های تجاری و مدیریتی پروژه ها اگاهی داشته و همچنین از برنامه های وابسته به مایکروسافت افیس نیز در این سیستم استفاده نمایند.

شکل ‏1‑5- برگشت هزینه های صرف شده در طول زمان 11 ماه

نتایج سودمند حاصله

  • بالا رفتن سطح همکاری افراد و دسترسی سریع و اسان به اطلاعات
  • کاهش هزینه های اضافی (150000 دلار در ماه) و پس انداز میلیونی شرکت HPبه علت راحتی استفاده و انعطاف پذیری پرتال ایجاد شده.
  • ارائه امکاناتی از قبیل نسخه بندی اسناد، جریان کارها، همکاری های اسان بر روی پروژه ها و اسناد، ایجاد وظایف برای کاربران و امکان شخصی سازی محتویات سایت توسط افراد.

·شرکت نفتی [6]STATOLI

شرکت Statoilیکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده نفت خام و گاز طبیعی در بازار جهانی اروپا به حساب می اید.

این شرکت با 26000 کارمند و هزارن مشتری و سهامدار در بیشتر کشورها مشغول به فعالیت می باشد. شرکت Statoilدر هر ماه به طور میانگین 150000 سند تولید می نماید، که یک وضعیت بحرانی را در زمینه داخلی برای موفقیت های تجاری ایجاد می نماید.

رئیس بخش مهندسی ITاین شرکت می گوید: تجارتی را که ما در حال کار کردن در ان هستیم یک روحیه همکاری بالا و یک تصمیم گیری سریع در هر سطح از تجارت را از ما طلب می کند. ما یک تکنولوژی جدید را که می توانست در پردازش های ما و روش کاری افراد موثر واقع شود را مورد بررسی قرار دادیم.

شرکت فوق در حال بررسی توانایی ها و پتانسیل شیرپوینت 2007 بودند، زیرا ان ها در حال حاضر از نسخه قدیمی این تکنولوژی برای پشتیبانی حجم وسیعی از داده ها و جریان کار پروژه هایشان استفاده می کردند.

راهکار

در اوایل 2006 میلادی، مایکروسافت از شرکت Statoilدعوت کرد تا برای توسعه سیستم خود از مایکروسافت افیس 2007 استفاده نماید. پیرو این مذاکرات Statoilتصمیم به نصب نسخه 2007 به صورت ازمایشی گرفت، تا بتواند توانایی ان را در بالا بردن کارایی ها و سود دهی تجاری مورد بررسی قرار دهد. شرکت Statoilبا پیاده سازی چندین سرور که به سرویس های مایکروسافت متصل بودند، این پروژه را هدایت نمود.

نرم افزار های به کار گرفته شده در این پروژه به همراه توانایی های هر کدام برای Statoilدر زیر اورده شده است:

  • شیرپوینت 2007: ایجاد محیطی مناسب برای جریان کارها و به کار گیری مجموعه مایکروسافت افیس بر روی سرور و کلاینت ها و همچنین ایجاد محیطی برای کار کردن افراد بر روی پروژه ها بدون نیاز به اتصال به اینترنت.
  • مایکروسافت افیس اوتلوک: جهت برقرای ارتباط بین اوتلوکو وظایف کاری گروه ها.
  • مایکروسافت افیس گرُو 2007[7]:ایجاد ارتباط بین نرم افزار ها بر اساس تکنولوژی نظیر به نظیر که بدون اتصال به اینترنت قابل پیاده سازی می باشد.
  • مایکروسافت افیس اینفوپث:ایجاد فرم های قابل اجرا بر روی صفحات وب.

نتایج سودمند حاصله

  • دسترسی کارمندان به اطلاعات اسناد
  • افزایش ارتباط میان مشتریان و سهامداران شرکت
  • گسترده تر شدن روابط میان مدیران و کارمندان
  • ایجاد یک محیط که در ان کارمندان می توانستند یکدیگر را ملاقات کرده و بحث و تبادل نظر داشته باشند
  • ایجاد یک روش اسان برای تهیه برنامه های کاری جدید

http://www.microsoft.com/casestudies/casestudy.aspx?casestudyid=1000003972#top[1]

[2]http://www.microsoft.com/casestudies/casestudy.aspx?casestudyid=200909#top

[3]http://www.microsoft.com/casestudies/casestudy.aspx?casestudyid=48399

[4]Microsoft Office SharePoint Portal Server

[5]Windows SharePoint Service

[6]http://www.microsoft.com/casestudies/casestudy.aspx?casestudyid=201238#top

[7]Microsoft Office Groove 2007

Compatability by:
آخرین به روز رسانی سایت: سه شنبه, 22 اسفند 1391 - 00:26