چهارشنبه 28 شهریور 1397 | Wednesday 19 th of September 2018 صفحه اصلی گروه الکترونیکی کامپیوتر
6-1 خلاصه و نتیجه گیری

ارتباطات در صنعت هوانوردی بطور کلی به دو دسته ثابت وسیار تقسیم می شود. ارتباطات ثابت شامل انواع ارتباط بین نقاط ثابت روی زمین مانند فرودگاهها ، مراکز کنترل ،مراکز مخابراتی ، ایستگاههای هواشناسی و غیره می باشد و ارتباطات سیار نیز به ارتباط بین هواپیما و زمین ویا هواپیما با هواپیمای دیگر اطلاق می گردد و به عبارت دیگر در ارتباط سیار باید حداقل یکی از طرفین ارتباط وسیله متحرک مانند هواپیما باشد.
ارتباطات ثابت در صنعت هوانوردی با برقراری شبکه های ارتباطی مانندCIDIN , AFTN و… با بهره گیری از سیستم های مختلف مورس ، تلکس ،نیمه اتوماتیک وتمام اتوماتیک ایجاد می شود. ارتباطات سیار نیز با بهره گیری از سیستمهای ارتباطی مانندRCAG,HF  برقرار می گردد.
اما انچه که در این میان بسیار مورد توجه می باشد برقراری هر چه ایمن تر صنعت حمل نقل هوایی است و با توجه به نقش مهم ارتباطات در این صنعت ، دستیابی به سیستم ها و شبکه های ارتباطی بدون نقص و ایمن تر نقش مهمی در رسیدن به این هدف دارد.
در طرحCNS/ATM که به عبارتی هدف برنامه ریزی شده اینده صنعت هوانوردی می باشد به موضوع ارتباطات به عنوان یک اصل مهم توجه شده است.

شبکهATN   (شبکه مخابرات هوانوردی ) که بر اساس طرحCNS/ATM می باشد بیانگر اینده ای بسیار دقیق، کامل و تکنولوژیک در ارتباطات صنعت هوانوردی است. در این شبکه ارتباطات ثابت و سیار با رعایت پرتوکل های جهانی و سرویس های میانی  عمل می نمایند و در واقع  این شبکه تمام نیازهای صنعت هوانوردی را تامین می نماید.
در بخش ارتباطات سیار که مخصوص تماس با هواپیما می باشد وضع ارتباطی موجود دگرگون می گردد و بجای استفاده از سیستمهای موجود از ارتباطات خدمات ماهواره ای
AMSS SSR MODE S ,ADS, VHF DATA LINK, استفاده می گردد. در بخش ثابت ان شبکه های موجود مانندAFTN وCIDIN با طی مراحلی به سیستم های کاملاُ مجهز و تعریف شده توسطATN ( AMHS,AIDC) مبدل می گردند . درATN تمام شبکه های بخشهای ثابت و سیار به یکدیگر پیوند داده شده و با استفاده از پروتکل ها و اینترفیسها پیام از هر شبکه به شبکه دیگر براحتی انتقال می یابد.
از مسائل مورد توجه و مهم در این شبکه رسیدن به یکپارچکی در تمام کشورها می باشد بطوری که این شبکه با طی یکسری مراحل به صورت یک شبکه کامل و یکسان در سرتاسر جهان مبدل می گردد. به عنوان مثال در ارتباطات ثابت شبکهAFTN موجود در ابتدا از طریقAMHS GATEWAY به شبکهATN متصلمی گردد که در مراحل بعدی شبکهAFTN به صورت کامل به سیستمAMHS مبدل می گردد.

صنعت هواپیمایی در گذشته خود فرایند جابجایی طولانی مدت و پیچیده ای را می بیند تا بتواند اینده قابل پیش بینی را برای خود داشته باشد . برای خط سیر تدریجی به سمت تجهیز خود به AMHSبرای هر کشور به سرمایه گذاری ، برنامه ریزی و اماده سازی  قابل ملاحظه نیاز خواهد بود .

هر کشوری در سرتاسر دنیا این حق و فرصت را دارد که خود در زمان تصمیم گیری برای معرفی سامانه جدید AMHSو راهکارهای جدید ان را مشخص نماید و نیز بنگاهی را که این تجهیزات را از ان خریداری کند را خود انتخاب کند .

هر کشور در حین برقراری ارتباط با کشورهای مجاور تحت AMHS(X.400) با مشکلات عملیاتی مواجه خواهد بود و به گلوگاه هایی جهت ارتباط با بقایای شبکه های AFTNنیاز خواهد داشت .

استفاده کردن از سامانه های پیام رسانی X.400ممکن است گران تمام شوند و در برخی مواقع کارکرد های موجود بر روی محیط کار مشتری احتمالی در انتها را کاهش می دهد .

تجربه بدست امده توسط سازمانهای دیگر می گوید که هزینه عامل مهم و عمده در تصمیم گیری ها برای تجهیز سامانه های پیام رسانی جدید است .

نیل و حرکت به سوی یک راهکار COTS،هزینه های کلی را بطور برجسته کاهش خواهد داد ، همچنین درست زمان اجرا ، اموزش کاربر و تعمیر و نگهداری تجهیزات را کاهش خواهد داد .

Compatability by:
آخرین به روز رسانی سایت: سه شنبه, 22 اسفند 1391 - 00:26